De e ju jag


Tänkte att det ju inte är ofta fotografen själv hamnar på bild, så jag bjuder på ett självporträtt från igår. Visserligen vet jag inte om jag gillar bilden men jag kör på den i alla fall! Ibland blir man så velig o när man stirrat i evighet på en bild, självkritiskt granskat alla dess olika vinklar o vrår blir man till slut helt bildblind. Då brukar det var bäst att låta bilden vänta ett tag, kanske ligga o "mogna" en dag. Men nu orkar jag inte bry mig riktigt, det får duga. För här har ni alltså mig, tjejen bakom kameran. En glad fotnörd och inredningspassionist med kreativ ådra och estetisk blick. Njuter av föräldralediga dagar och försöker fånga varje ögonblick, både bildligt och i sinnet. Som man kan ana av inlägget tidigare är jag även ganska klumpig, men huvudet mår lite bättre nu. :-)

Fotografering är något som gör mig otroligt glad, jag älskar bildspråket och att få uttrycka mig i färg o form. Förr om åren målade jag även en hel del, men det lade jag åt sidan för kameran när fotointresset kom in i mitt liv under gymnasiestudierna på konst och formgivningsprogrammet. Ibland längtar jag tillbaka till att skapa med penseln, men jag känner oftast att jag är för rastlös för att låta en bild ta tid på sig att bli klar. Därför känns fotograferingen mer rätt för mig där bilden blir klar genom ett klick och där jag även har urymmet att leka vidare med bilden i photoshop för en extra finish om jag känner för det.

Är som person väldigt lättsam och lugn, när jag fotograferar porträtt rör jag mig oftast lungt runt modellen/modellerna och försöker fånga ögonblicken. Speciellt när det gäller barn vill jag inte vara den som är för påstridig och lattjar som en tok för att få fram ett leende. Jag tar det hellre lugnt och låter barnen få ta plats och känna sig säkra och var sig själva framför kameran.

När jag fotar går jag på känslan, en bild säger så mycket mer än tusen ord och det vill jag verkligen visa i mina bilder. Jag gillar uttryck, när bilden berättar något och man känner stämningen, känslor och blir berörd. Som perfektionist strävar jag hela tiden framåt, att utvecklas och bli bättre, få till den fulländade bilden som ger en wow-känsla att titta på.

Det var lite om mitt fotograferande och bildskapande, hoppas att du ska trivas o välkommen att titta in igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Idag:
Nu:
RSS 2.0