Fotofrågor!

Nu har jag fått lite tid över mellan varven, man har ju inte mkt av den varan som småbarnsförälder ;-), så här kommer svar på frågorna:

Vilken utbildning har du gått?
-Jag läste estetiska programmet Konst o formgivning, studenten 2001. I programmet valde jag till foto som inrikting sista året, Fotografisk bild. Det var då jag insåg att det var det här jag brann för! Älskade utmaningen med att ta en riktigt bra bild och att jobba i mörkrummet med att blanda framkallningsvätskor o se en bild dyka upp på ett vitt papper. Efter gymnasiet fortsatte jag att fota men enbart digitalt då den nya tekniken tilltalar mig mer med alla dess fördelar.

Vad har du för kamera och fotoutrustning?
-Först vill jag bara säga att det spelar ingen roll hur pass bra kamera man har, om man inte vet hur man ska använda den. Sen är inte själva utrustningen det avgörande, bra kort kan man ta med den mest simpla kamera, bara man har känslan och lite kunskap. För mig är inte en bild bra för att den är teknisk perfekt, den måste även beröra och väcka känslor. Det ska gå som en susning när man tittar på fotot. Den som står som fotograf bör ha det estetiska seendet, tänka kreativ och gärna ha en känsla för detaljer för att få till det lilla extra.

Jag använder en proffesionell systemkamera för att försöka uppnå de bilder till max som jag drömmer om att fota. Men det började inte där utan med en enkel "sikta-och-tryck" kamera som jag har flera favoritbilder tagna med.

Detta är min fotoutrustning:

Pentax K10D
En proffesionell systemkamera som jag köpte 2007, är nu sugen på att uppgradera mig och ska köpa ny kamera i vår.

Sigma 55-200/4-5,6 DC
Ett teleobjektiv för att fota på avstånd.

Pentax SMCP-FA 100mm f/3.5 Macro
Macroobjektiv för detaljfoto som blommor och insekter.

Pentax SMCP-FA 28mm-80mm f/3.5-5.6
Vanligt standardobjektiv som jag använder minst av alla, typ aldrig.

Pentax 18-55mm f3,5-5,6 AL
Standarobjektiv men med bra vidvinkel, man får med mkt i bilden. Använder ganska flitigt, ett bra objektiv!

Pentax SMC 50mm f/1.4
Min favorit, älskar! Härligt skärpedjup med denna, perfekt till porträtt exempelvis.


Utöver detta använder jag även:
Bagrundstativ+bakgrund för enklare hemmastudiobilder
Ett golvstativ och ett mindre bordsstativ
Photoshop
Reflexskärm
Diverse filter



Fler (verkligen jättejättegamla) bilder som jag tagit finns på fotosidan, klicka här!

Kommentarer
Postat av: Jenka

Tack för svaren :) Gick själv media - inriktning foto, funderar bestämt på att läsa vidare :) Men jag får se vad som händer, brinner med för foto och vill gärna ha en egen studio och ett mörkrum om jag flyttar till hus! :D

2010-02-09 @ 21:13:58
URL: http://jennickanielsen.blogg.se/
Postat av: Tommy

Sv: Tusen tack! Tanken med min fråga vad du har för fotoutrustning var bara för jag är nyfiken! Har själv en systemkamera och med den kan jag ta minst lika dåliga bilder som med vilken kamera som helst, det är personen bakom kameran som gör störst inverkan på att bilderna blir bra, men visst underlättar det med en systemkamera, tycker då jag!

2010-02-10 @ 07:45:59
URL: http://tommytott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Idag:
Nu:
RSS 2.0